Close
k

Projects

Contact

News

Let's connect

Hoe schakel je als bedrijf in tijden van Corona

Het zijn rare tijden, de Tijd meldt dat het ECB waarschuwt voor een aanzienlijke recessie. Bedrijven staan nu (verplicht of vrijwillig) op de rem, toch is het juist het moment om te schakelen. Want wie nu schakelt zal na de Corona-crisis als eerste uit de bocht komen, logisch toch?

Heel wat tools zijn inzetbaar, en over enkele beschikken we een goede kennis. Daarom delen we die ook graag met u, want #Togetherstrong!

Het is duidelijk dat de inspanningen van bedrijven, klein of groot, om intern en extern helder te communiceren ongezien zijn. En terecht. Het is eigenlijk een basistaak van een bedrijf, maar in normale tijden helaas te vaak van ondergeschikt belang.

Maar goed, we stellen op dit moment vooral positieve zaken vast, ondanks dat het verdomd moeilijk is. Op wat hamsters na, heerst er in tegenstelling tot in de films nog geen chaos in de straten.

Omgaan met commerciële communicatie

Moet je als bedrijf nu al je newsletters, social posts en andere vormen van communicatie volledig stopzetten? Is het ongepast? Moeten we ons draaien en keren om te zoeken naar een invalshoek om toch benefits voor onze producten en diensten te kunnen uitvinden en communiceren?

Ons advies: doe als bedrijf wat je denkt dat goed is. Is je bedrijf nog actief? Dan is er niets mis mee om dat te laten weten aan de buitenwereld. Wik en weeg echter wel elk woord en vermijd elke negatieve of commerciële connotatie.

Alle marketingjargon hou je ook best even op zak. De voetjes-op-de-grond-mentaliteit is vandaag de enige juiste. In eenvoudige en menselijke woorden worden best belangrijke beslissingen genomen.

Wat met advertenties ?

Je nu laten gelden kan door een goed beheer van je (online) advertentiebudgetten. Zo zijn onze klanten in de horeca genoodzaakt tot het tijdelijk stopzetten van campagnes, door een verplichte sluiting. Verder kiezen retailers ervoor om hun winkelpunten te sluiten, en wordt er gebruik gemaakt van koeriers om zo thuisleveringen te voorzien. We springen bij met het in 24h bouwen van webshops. De vraag is in hoeverre ze die leveringen nog kunnen blijven garanderen.

In overleg met onze klanten verlagen we daarom de budgetten en verschuiven we budget naar de meest rendabele campagnes. Hierbij zijn branded campagnes en de best converterende campagnes van de afgelopen maanden prioriteit. 

Google Shopping- en Product Display Remarketing-campagnes of campagnes op niche websites hebben nog steeds nut. Een kleine budgetwijziging is mogelijk, maar we raden aan om deze campagnes te behouden. 

Bereid de toekomst voor

Elke crisis komt en gaat. Dat is misschien een te overdreven stelling vandaag, zeker gezien we nog maar in het beginstadium zitten. We moeten ons de komende maanden voorbereiden om klaar te zijn voor de relance. Sterker dan ooit. Met voortschrijdend inzicht. En laten we iets meer tijd nemen om extra creatief te werk te gaan, nu de voorbereidingsperiode ongewild meer tijd heeft gekregen. Reculer pour mieux sauter.

In je plan van aanpak is het ook het moment om je strategie tegen het licht te houden. En toe te werken naar prioriteiten en daarbij de juiste keuzes maken. Minder maar meer. Focussen op een paar sterke doelen is de juiste keuze nu. Wacht er niet mee, overleg met je team, maak er nu tijd voor en overleg voldoende.

Is dit nu zelf marketing?

Is dit artikel nu een eigen marketingactie of niet? Ik weet het niet. Ik hoop alvast van niet.

Als tijdens deze uitzonderlijke tijden mensen links, rechts, midden, boven, onder nu eens wat verdraagzamer zijn en milder ten opzichte van elkaar communiceren dan zal er misschien toch een klein lichtpuntje in deze miserie zijn.