Close
k

Projects

Contact

News

Let's connect

Sterke merken winnen altijd: het belang van Employer Branding

Eenmaal je vacatures makkelijk te vinden zijn in Google, moet je uiteraard ook als merk voldoende aantrekkelijk lijken voor sollicitanten. Hoe je zo’n aantrekkelijke werkgever wordt? Maak gebruik van een goede Employer Branding-strategie. Niet zeker of dit in orde is binnen jouw onderneming?

Practice what you preach

Belangrijk binnen de Employer Branding-strategie is de EVP: de Employer Value Proposition ofwel de persoonlijkheid van een onderneming. Ontwikkel hiervoor een duidelijk en consistent verhaal en zorg dat het beeld dat je wil uitbrengen naar de buitenwereld ook zo wordt gepercipieerd door je werknemers zelf. Op die manier worden zij echte brand ambassadors van jouw onderneming. 

Zet je woorden dus om in daden (één keer per jaar een escape room-event is niet genoeg om je werknemers zich thuis te doen voelen op kantoor) en zorg ook dat je alle mogelijke communicatiekanalen benut in je Employer Branding-strategie. Dit kan gaan van je website en social media tot zelfs de bestickering van je bedrijfswagens.

SEA of Search Engine Advertising

Binnen het brede spectrum van Google Ads zijn er heel wat mogelijkheden. Een daarvan is SEA, en dan hebben we het specifiek over search: hoe kan je boven de organische resultaten verschijnen in Google?

SEA wordt vaak in één adem genoemd met SEO. En ergens terecht, door de overlapping die beiden kennen in bijvoorbeeld de kwaliteitsscore die Google geeft aan campagnes. Google gaat namelijk altijd kijken naar de meest relevante boodschap voor zijn bezoekers. Dus indien je in een advertentie spreekt over schoenen maar uiteindelijk een pagina laat zien over truien, dan zal je hiervoor worden gestraft.

 Zorg voor de juiste content op de juiste plaats, op het juiste moment en aan de juiste persoon om een optimale kwaliteitsscore te behalen. 

Goede resultaten beginnen met correcte doelen

Om van je SEA-campagne een succes te maken is het belangrijk om vooraf na te gaan wat je juist wilt bereiken met de campagne. Ga goed na wat je marge is om zo af te leiden wat je wilt betalen per verkoop, inschrijving, bezoek aan je website …. De grootste indicator van de kostprijs is het verhaal van vraag en aanbod, zo kan de CPC of kost per klik dus enorm variëren. Ook de sector waarin je adverteert heeft hier een grote impact op. Ga dus zeker na hoe hoog de CPC mag gaan ten opzichte van jouw marge op het product.

De toekomst van SEA

Google zou Google niet zijn zonder zijn constante optimalisaties. Zo zijn ze steeds bezig met het verbeteren van Google Ads waardoor een deel van het manuele werk overbodig wordt. Tijd om jouw online marketeer te laten gaan? Toch niet, want ondanks deze automatiseringen is en blijft Google een machine die sturing nodig heeft.

Daarnaast wil Google ook dat je specifiek op zijn platformen blijft, denk maar aan de featured snippets die je spontaan te zien krijgt in SERPs (zonder door te klikken op de website). Ook begint de periode van de lead generation forms voor Google Ads, waarbij nieuwe leads hun gegevens direct kunnen achterlaten zonder naar de website te moeten gaan. Bijkomstige nadelen hiervan zijn dat er geen bezoek meer naar de website zelf komt. Ondanks het feit dat je de gegevens van jouw ‘bezoeker’ wel opvangt via het formulier, worden deze vaak automatisch ingevuld waardoor je als onderneming eerder het Google e-mailadres zult bemachtigen in plaats van het professionele e-mailadres waar de meeste ondernemingen op uit zijn.

Is investeren in SEA een must?

In de meeste gevallen wel, aangezien 80 % van de zoekopdrachten vertrekt vanuit Google. Daarom is het belangrijk om hier vanaf het begin aanwezig te zijn als onderneming.

Om de kostprijs van SEA te bepalen begin je best vanuit de doelstellingen die je wilt behalen, alsook andere factoren zoals de marge op jouw producten en hoe actief jouw concurrenten al aanwezig zijn. Eenmaal je deze zaken hebt kan je simpelweg berekenen hoeveel je kan/wil uitgeven, en niet onbelangrijk: hoeveel je terug uit je advertenties wilt halen (return on ad spend).

 De gouden tip: ‘Bekijk de voorgestelde cost per click en hou hier 10 % van af.”