Close
k

Projects

Contact

News

Let's connect

Mag je adverteren met het merk van je concurrent?

Een goede (Google Ads)-campagne is belangrijk om je eigen onderneming of merk vindbaar te maken (op Google). Maar mag je daarvoor het (eventueel bekendere) merk van je concurrent gebruiken om hoger in de zoekresultaten te komen?

Er zijn bekende voorbeelden van merken  (bijv. de colamerken) die de draak met elkaar steken in reclamecampagnes. Dat kan aanstekelijk en zelfs leuk zijn om de concurrent uit te dagen. Als dit binnen de perken blijft is er geen probleem. Het wordt anders wanneer je de naam van je concurrenten of hun product gaat gebruiken.  Dit wordt ook wel ‘meesurfen’ genoemd.

Ook met Google Ads kan je dit bereiken op basis van een zoekopdracht met verwijzing naar het product van je concurrent in je de gesponsorde zoekresultaten. BMW kan bijvoorbeeld perfect reclame voor zijn nieuwste model als gesponsord zoekresultaat koppelen aan een zoekopdracht met zoekterm “audi kopen”.  Maar in hoeverre mag dat eigenlijk?

wat mag wel en wat mag niet?

  • Het gebruik van een concurrentiële merkbenaming in de zoektermen is in principe onder voorwaarden toegestaan.
  • Het gebruik van een beschermd merk van de concurrent in de advertentietekst en in de zichtbare URL’s zelf is in principe niet toegestaan tenzij dan voorwaarden is voldaan.

De regels over misleiding in Google Ads

Eerst en vooral heeft Google over het gebruik van handelsmerken Google Ads-campagnes zijn eigen policy uitgewerkt die in belangrijke mate overeenstemt met de verschillende gerechtelijke uitspraken die de laatste jaren over Google Ads zijn gedaan. 

Er moet een onderscheid gemaakt worden op het gebruik van merkbenaming in de advertentie tekst en als zoekwoord. (en op wat geldt op targetten binnen Europa en daarbuiten)

Hieronder focussen we op het Europese gedeelte. 

  1. In de advertentietekstHet komt er op neer dat het gebruik van een concurrentiële merkbenaming in de advertentietekst in principe maar  onder elke voorwaarden is toegestaan. Advertenties die puur voor concurrentiedoeleinden verwijzen naar het handelsmerk kunnen niet. 
  2. Als zoekwoord: Een ander gebruik is is het opnemen ik van een beschermd merk als zoekwoord. Dit is in principe toegestaan maar er mag geen verwarring ontstaan bij de surfer. Bij het weergeven van de resultaten moet hij in staat zijn het onderscheid te maken, de oorsprong van het geadverteerde product/dienst mag niet verwarrend zijn en er mag geen sprake zijn van misleiding.

Daar wringt vaak het schoentje: deze factoren zullen geval per geval beoordeeld moeten worden.

 Advertenties die een  inbreuk maken op bovenstaande kunnen na melding van de rechtmatige merkenhouder door Google offline worden gehaald. Maar ook hier zijn er uitzonderingen. Zo kan het bijvoorbeeld wel wanneer er voldaan is aan de voorwaarden voor rechtmatige vergelijkende reclame.