Close
k

Projects

Contact

News

Let's connect

10 jaar Instagram, 10 tips

Zelf zitten we niet op Instagram … iets met White label services enzo, maar voor onze klanten is het sociaal medium meer en meer in trek. En zetten we het graag effectief en efficiënt in!

Tien jaar geleden werd de eerste foto op Instagram geüploaded. Een decennium later is het platform uitgegroeid tot een veelzijdig kanaal dat populair is bij alle leeftijdsgroepen. Ideaal voor adverteerders dus. Bernice geeft je tien tips om nog meer uit Instagram te halen.

01. Maak een profiel aan

Een bedrijfsprofiel op Instagram is niet anders dan een gewoon profiel. Je maakt het op dezelfde manier aan, kiest een profielfoto en een bio en vult het adres van je website in. Denk op voorhand goed na over je accountnaam, want er zijn heel wat namen zijn al in gebruik. Het is dus niet zeker dat jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is.

Je kan creatief omspringen met underscores en punten, maar probeer zo dicht mogelijk bij je originele naam te blijven zodat Instagrammers je profiel makkelijk kunnen terugvinden. Als BrandingPro zijn account @BP zou noemen, zou niemand het vinden.

Als profielfoto neem je best gewoon je logo. Zo is je merkidentiteit meteen zichtbaar. Je bedrijfsnaam moet niet in dat logo verwerkt zijn, want die staat toch altijd bij je updates. Tot slot moet je in 150 tekens een bio van je bedrijf schrijven. Stop daar zeker een activerende boodschap in om het engagement bij je fans aan te wakkeren. Je kan er ook hashtags aan toevoegen. Zo’n aanklikbaar woord groepeert alle content die deze hashtag gebruikt. Best verzin je een originele hashtag die je bedrijfsnaam bevat.

02. Maak het visueel sterk

Instagram is een visueel kanaal, dus het is belangrijk om na te denken over de look&feel van je Instagramaccount. Zorg dus voor een visuele merkidentiteit, zodat elke post op zich qua stijl herkenbaar is bij je fans. Af en toe kan je wat creatiever worden. De structuur van je Instagram-account bestaat uit een rooster met rijen van drie. Door een grote afbeelding op te splitsen in 9 aparte posts krijg je een leuk effect op je account.

Daarnaast zijn ook Highlights een belangrijk element op je Instagramaccount. Dat zijn gebundelde verhalen waar je je Instagram Stories in kan onderbrengen. Een Highlight heeft altijd een coverbeeld, waarvoor je best dezelfde visuele stijl hanteert als in de rest van je feed.

03. Instagram Stories

Instagram Stories staan los van je feed. Het zijn ‘verhalen’ die maximaal 24u zichtbaar blijven. Daarna verdwijnen ze, tenzij je ze onderbrengt in je Highlights. Het verschil met een gewone post is dat die in het overzicht van je volgers verschijnt (of op de Instagram Explorer Page als je profiel publiek is), terwijl Stories boven de feed verschijnen. Stories worden meer bekeken dan dan gewone posts en zorgen dus voor een groter bereik. Metingen tonen aan dat gebruikers bij Instagram Stories wel vaker met geluid aan luisteren, in tegenstelling tot op Facebook. Je kan er dus bijvoorbeeld een interview(tje), jingle of andere soundbyte verspreiden.

04. Maak je eigen filters

Gebruikers kunnen filters toevoegen aan hun posts, van een mooie sticker tot een hoed in augmented reality. Zo’n filters kan je met de juiste kennis ook zelf maken en beschikbaar stellen voor alle Instagrammers. Je moet je creatie eerst indienen via Spark AR Studio, waarna hij goedgekeurd wordt door Facebook of Instagram en vervolgens door iedereen gebruikt kan worden.

Zo kan je de verspreiding van je merk boosten en zorgen voor engagement bij je doelgroep. Met advertising kan je je filters in de spotlight plaatsen. Koppel je het gebruik ervan aan een leuke wedstrijd, dan wordt je bereik nog groter.

05. Voeg stickers toe

Je kan ook zogenaamde stickers toevoegen aan je Instagram Stories. Gebruikers kunnen bij het opmaken van hun Story kiezen uit het ruime non-branded aanbod van Giphy, maar ook merken kunnen hun eigen stickers aanbieden. Dan moet je eerst een professionele account aanmaken op Giphy en goedgekeurd worden. Daarna geef je een aantal zoekwoorden op waarmee je eigen creaties gevonden kunnen worden. Voeg je dan je eigen GIF’s toe, dan verschijnen ze ook in Instagram bij de Stories.

06. Instagram TV

Op je Instagram Feed kan je zowel foto’s als video’s posten. Video’s mogen dan niet langer zijn dan 1 minuut. Heb je meer te vertellen? Dan komt je video op Instagram TV terecht. Daar wordt alle content die langer dan 1 minuut is gebundeld. Je eigen content wordt gebundeld in een extra tabblad op je profiel en gedeeld op de Instagram Explorer Page als je profiel openbaar is.

Het voordeel van Instagram TV is dat je er als merk aan storytelling kan doen. Je kan er ook terecht met je reclamespots en interviews, zonder dat ze worden gekortwiekt.

07. Instagram Reels

Nog niet zo lang geleden lanceerde Instagram Reels, als concurrent voor TikTok. Op Reels kan je korte video’s maken, van maximal 15 seconden lang. Met een creatieve marketingafdeling kan je niet alleen inspelen op de trends van het moment, je kan ook zelf creatief aan de slag met je Reels. We merken wel dat Instagram Reels meer op lifestyle gericht zijn, terwijl op TikTok humor vaak de belangrijkste factor is. Ga je video maken voor Reels met professioneel materiaal, hou dan rekening met een aspectratio van 9:16.

08. Gebruik je eigen hashtags

Hashtags zijn belangrijk op Instagram. Ze groeperen je content met gelijkaardige content en helpen gebruikers om interessante posts te vinden. Tip: doe een hashtagonderzoek om te leren welke hashtags je doelpubliek gebruikt en welke hashtags relevant zijn voor je business. Denk ook goed na welke hashtags je gebruikt bij welke topics. Niet elke hashtag past bij elk topic.

Branded hashtags zijn vaak ook een goed idee. Dat zijn hashtags die jij als merk bedenkt of claimt, bijvoorbeeld je merknaam of eentje die bij een bepaalde campagne past. Gebruik je hashtags zoals het hoort, dan zal je organische content (dus die waar je geen advertentiebudget tegenaan gooit) beter scoren en zal je doelgroep je sneller vinden.

09. Advertising

Net zoals het op alle sociale media het geval is: een goede advertentiestrategie is onontbeerlijk om te scoren op Instagram. Zeker als nieuw merk of als je wil groeien op Instagram. Adverteren kan er even makkelijk als op zusterkanaal Facebook, door zelf je doelgroepen samen te stellen. Door te adverteren zal je bereik veel hoger liggen en zullen je bedrijfsresultaten verbeteren. Adverteren op Instagram kan al vanaf €5. 

Het is wel belangrijk dat je advertentie past binnen het platform. Zorg ervoor dat de look&feel van je advertenties overeenkomt met je profiel en dat ze niet overkomen als platte reclame

Een groot voordeel bij advertising is ook dat je een zogenaamde swipe-up kan toevoegen in je stories. Als je niet adverteert kan je pas een swipe-up toevoegen van zodra je meer dan 10.000 volgers hebt.

10. Doe meer met influencermarketing

We kunnen er niet naast kijken. Influencermarketing en Instagram gaan hand in hand. Op Instagram vind je elk type influencer terug, van technologie naar lifestyle en foodies, over mamabloggers naar groene vingers en weer terug. Instagram is dus voor elk merk een goede bron om aan influencermarketing te doen.

De invloed van influencers bij hun doelgroep is van onschatbare waarde. Wel belangrijk: je moet influencers vrij laten in hun creativiteit. Uiteraard spreek je enkele spelregels af, maar je kan influencers niet in een keurslijf dwingen. Als ze te hard afwijken van hun normale tone-of-voice, haken hun volgers af en is het effect weg.